horselifeofnr

Alla inlägg under juli 2014

Av Vigdis Nygaard - 19 juli 2014 10:51

Tja! Hur mår ni!? Jag mår ganska bra, vi åker till Norge idag (ska åka på färjan nu) igår hade jag hoppträning med Nemo för Alice! (Inte Alice jag brukar rida med) det var suuuperkul!! Vi hoppade lite olika hinder studs, trippelbarr, räcke, grind, oxer och kombination! Nemo var ganska pigg det va ju faktiskt på morgonen! Vi började hoppa hinder i trav och lite bommar! Sedan galopp över studsen som bommarna låg på marken. Efter det höjde vi så dan låg på typ 40cm! Det gick jättebra! Nemo tyckte oxå det var superkul! Vi hoppade bana och övade på läskiga hinder som grinden och oxen med en stor smiley under! Det gick oxå bra! Nu hade han blivit jättepigg och han var jätteduktig och lyssnade på mig när vi hoppade bana! Vi höjde räcket till 90cm och det hoppade han oxå! Sedan höjde vi till 95cm och då blev han larvig och vägrade helt med flit eftersom han sedan vägrade på de andra hindrena! Men tillslut sänkte vi och då kunde han hoppa! Jag tror också han blev lite trött också. Men det var värkligen superkul och jag lärde mig mycket! TACK ALICE!!!!!:*<3<3

Av Vigdis Nygaard - 16 juli 2014 12:08

I måndags så var vi (familjen) på Birka (Sveriges första stad!) det var kul! Men jag fick åka till Maja sent då, för vi kom hem kvart över sju på kvällen och åkte direct till stallet efter! Alice väntade på mig där! Mamma hade sagt att Maja redan var bokad idag, när vi åkte bilen från Birka! Fast jag hörde fel! Hon sa att Majas box redan var mockad idag!!:P jag hade ju blivit jätteledsen!:P men det regnade jättemycket så jag och Alice borstade bara! Maja blev jättefin och glänste! Det var riktigt mysigt!! Sedan åkte jag med Alice hem för jag fick sova över!! Så vi åt middag kl 21:30 och sedan badade vi bubbelbad och cute i poolen! Det var jättekul! Vi gick ock la oss 23:30 fast vi skulle upp kl 8! Så när väckarklockan ringde åt vi frukost och cyklade till stallet! Vi mockade m.m innan vi tog in dem och borstade! Vi red ut, till en runda som kallas maratonrundan, det är en stig som går runt en skog! Och en äng där det fanns små balar som vi försökte hoppa över, men de var tydligen för läskiga! Först lät jag Maja gå fram och nosa på dem (hon bet i dem!) sedan galopperade jag mot dem, Maja brukar inte stanna men det gjorde hon iaf! Så jag flög av, jag han tänka att jag hade foten kvar i stigbygeln!:P men det gick bra! Sedan galopperade vi uppför en backe! Det var jättekul! Och första gången Nemo racade ordentligt! Så han fick typ en kick oc fortsatte med det när vi red på ängen igen!;P vi skrittade hem och borstade av innan vi cyklade hem till Alice igen och åt lunch innan mamma hämtade mig för vi skulle åka till Ikea!!

Av Vigdis Nygaard - 13 juli 2014 23:42

Idag fick jag gå upp TIDIGT (kvart i åtta) för att åka till stallet och ta ut hästarna!! Jag gav hästarna kraftfoder medans jag tog ut Maja för hon får inget sånt! Sedan hjälpte mamma ta mig med att ta ut de andra!:) det gick jättebra! När alla var ute åkte mamma och pappa hem och jag stannade och mockade m.m till Nemo!:) när jag hämtade honom i hagen efter gick jag till ridbanan och övade lite frihetsdressyr som jag lärt mig på en kurs hos Sanna! Blandannat zonmarkering, lyssnad, longering m.m Det var kul och det tyckte nog Nemo oxå! :D sen tog jag in honom borstade och sadlade så gick jag ut på banan igen för att rida dressyr, jag började skritta fram på lång tygel innan jag kortade den och började höra halter och volter! Jag red på stora A volten i både trav och galopp och han lyssnade och gick ner på tygeln, bara lite motvillig att ställa sig innåt i galoppen! Men det gick bra tillslut! Jag skrittade av, borstade av oc tog ut honom i hagen igen! Det var en lyckad ridtimme tycker jag och jag är nöjd!:)

Av Vigdis Nygaard - 13 juli 2014 23:30

Igår red jag bullisen!! Det gick jättebra och han var pigg och glad!! Det var rätt så varmt och Bullen blev jättesvettig! Vi red till en "bana" eller runda där man tränar travhästar och bredvid finns det en sträcka man kan galoppera på! Så det gjorde vi! Bullen började lugnt och fint, som om han lyssnade på mig istället för att ge järnet! Då smackade jag på och vi gav oss iväg som ett pilskott!! Det var såå härligt! Känna vinden mot ansiktet och höra det underbara ljudet av galopperande hovar!! Det var en lång sträcka så vi galopperade bara halva och skrittade resten för gamle bullis blev trött! Sedan när jag kortade tyglarna igen trippade Bullen på tårna för att han var så ivrig att ge sig iväg igen!!:)) det var så varmt att hela Bullen blev svettig, schabraket blev blött igenom!:) så när vi kom hem spolade jag av honom ordentligt (han njöt!) och gav honom hans lunch! Underbara häst!!!!!!<3<3<3<3

Gamla bilder:P

Av Vigdis Nygaard - 13 juli 2014 23:15

Detta är inlägget från i fredags! Det blir kortfattat för jag är ganska trött! Så! Jag och min gamla klasskompis Wilma åkte buss till stallet! Det var sol och varmt! Inte jättevarmt som skönt var! Vi började mocka och byta vatten m.m Sedan sprang vi runt i tio minuter för att hitta Wilmas mobil som hon tappat!;P den låg mitt på uppfarten i sitt klarlila skal!!;PP Sedan hämtade vi Nemo! Han åt på de längsta grässtråna och det var såå gulligt!! Vi skrittade en runda, på asfaltsväg. Han skulle bara skrittas för att han vaccinerades eller kollade tänderna (kommer inte ihåg) dagen innan. Då red jag barbacka bara för att!:P Nemo var pigg och hade säkert gått i en högre gångart!:P Wilma tog massor av bilder! Nemo ville inte stå stilla fint när vi skulle ta bild! Det var kul och mysigt och efter att vi släppt ut honom smörjde vi sadel och träns samt fyllde på vatten i hagen!:)

Perfekt halt!!:D stolt!

<3

Jag börjar bli förstor för Nemo nu!!:'( :'(((

Av Vigdis Nygaard - 10 juli 2014 20:02

Idag har jag då ridit Emil!! Han har inte blivit riden sen i söndags så var ganska pigg. Jag la upp bommar på volten och två hinder på 30 cm på långsidan. Jag började med att skritta en runda istället för på banan, det blir så tråkigt där! Dessutom var det skugga i skogen! På banan travade jag fram och gjorde volter. Både jag och Emil blev väldigt trötta i värmen! Det gick ganska bra att trava över bommarna, ibland styrde jag fel och Emil trampade på dem, helt klart mitt fel! Sedan fattade jag galopp och red mot hindrena, Emil bjöd på dem och jag räknade galoppsprången. Det blev runt 7 st! Jag provade från båda hållen och i olika tempo! Sedan skrittade jag av samma lilla runda! Emil blev så svettig så jag fick spola av honom det tyckte han var jätteskönt! Jag skulle också vilja bli avspolad! Det var SÅÅÅÅÅ VAARMT!!! I hagen rullade dig Emil direkt!>:( haha!:D sedan smörjde jag sadel och träns! Och det var ett helvete att plocka undan från banan också! Det gick väldigt bra och var kul!

Av Vigdis Nygaard - 10 juli 2014 19:48

I måndags red jag såklart min lilla Maja!:D tar detta kortfattat. Eftersom det var så J*VLA varmt så skrittade vi upp till en kulle med träd eftersom det var skugga där. Så klättrade vi i backarna, Maja var pigg men lyssnade ändå på mig! Sedan galopperade vi hem (bara typ 100-150 meter) så skrittade vi av längs vägen;) Maja blev svettig så jag spolade av henne och i hagen rullade hon sig SÅKLART!! Sedan mockade jag + bytts vatten!

Av Vigdis Nygaard - 7 juli 2014 10:18

Jag har tänkt börja med dagens fråga för att få lite kommentarer! För det vill jag ha!! Jag har ju nästan ingen aning om vilka ni är då därför kommer DAGENS FRÅGA att vara såhär:
Vad gillar ni, Hur gamla är ni, Och vad är eran bästa frukostmat?


Mina svar: jag är 12 år gammal, fyller 13 i november! Jag gillar inte, jag ÄLSKAR hästar! Och ridning och det kommer jag fortsätta med då länge jag lever!! Och till frukost gillar jag mest CHOKLADMACKA! Det är ett norskt pålägg som heter schokade (typ) som man brer på en macka med smör! Det är sååå gått och såå sött och därför får vi bara det på lördagar! Och på vardagarna är min favorit yoghurt med smak, mest skogsbär!!:D

Då det var mina svar så vill jag nu ha era då snälla kommentera!!:*

Presentation


Hej! Jag heter Vigdis och är 13 år! Jag har ridit sedan jg var 3 och brinner för hästarna!
Här på min blogg kan ni läsa om mitt liv med mina medryttarponnyer Maja, en maxad Shettis och Miranda, en maxad B-ponny!
Men också några inlägg om annat jag gör!:

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards