horselifeofnr

Alla inlägg under februari 2015

Av Vigdis Nygaard - 27 februari 2015 14:15

Nu ska vi äntligen hem från köpcentret! Jag hatar att shoppa, blir så himla trött! Har iallafall köpt två schoklad!

Av Vigdis Nygaard - 27 februari 2015 14:13

I brist på bra blogginlägg tänkte jag lägga ut lite gamla bilder på mig och hästar som var tagna för flera år sedan! Haha!

Hästen heter Lisa och är en nordsvensk! Bilden var tagen för kanske 6-7 år sedan, då jag var typ 6 år!

För 5 år sedan! Jag är 13 nu

Wille ovan och Pekka nedan



Jag var på kurs med Pekka och instruktören tyckte vi var de duktigaste!

Varino på mi elvaårsdag!

Min tredje tävling, Varino var jätteduktig (eller inte) haha!

Av Vigdis Nygaard - 24 februari 2015 14:18

Nu åker vi till Norge! Kanske har Wifi där ibland så får se om jag bloggar lite då!
Kommer sakna Maja och Miranda!
Hejdåå!

Av Vigdis Nygaard - 23 februari 2015 19:38

Idag red jag Miranda och Ellen frågade mig om jag ville rida Emil oxå, ett sådant erbjudande KAN man bara inte tacka nej till:)

Jag hoppade båda två,ställde upp ett räcke på ena långsidan och travbommar på andra.
Miranda kändes pigg och fin! Hon lyssnade på mig och bjöd på hindret!
Det var bara två gånger hon stannade, då jag drev för lite eller hon kom fel. Annars gick det jättebra och jag är nöjd över det ridpasset!

Emil då, jo han var VÄLDIGT nervös i början av passet, ryckte till för varje ljud och ville inte gå på ena kortsidan, han tyckte sprakandet från högtalarna som var på var väldigt läskigt. Han var väldigt envis men pigg och travade fint över bommarna. När han fick springa av sig så blev allt mycket bättre och han lugnade ner sig. Han bjöd fint på hindret och hoppade jättemjukt! Den ponnyns hoppteknik alltså! I'm in love! Övningen blev att rida på en stor volt med hindret. Emil var fantastisk och tyckte det var jättekul! Han stannade inte en ändå gång även om han kom fel på hindret! Underbara lilla häst! Riktigt nöjd med det ridpasset också!
tyvärr har jag inga bilder..

Av Vigdis Nygaard - 23 februari 2015 09:01

Nu börjar vårat sportlov! Idag ska jag rida Miranda och packa inför imorgon!
Ja imorgon ska vi åka i 6 timmar till Norge! Där ska vi bo hos min farmor i Hamar och stanna tills på söndag.

Planerna är väll att åka mycket skidor och göra lite andra olika saker!

Men tyvärr kommer jag inte kunna blogga så mycket där om jag inte hittar nått fritt wifi haha!
Jag ska försöka blogga lite då och då så vi får se!

Bara så synd att jag inte kommer kunna rida något! Kommer sakna Miranda och min lilla MAJA framförallt!

Hejdå! Kommer kanske ett till inlägg senare;)

Av Vigdis Nygaard - 22 februari 2015 19:31

Nu ska jag skriva ett inlägg om stretching, hur man gör för att stretcha sin häste efter ridpasset.

Stretching är viktigt, precis lika viktigt för hästarna som för oss människor efter ett träningspass.

När du ska trava av din häst efter ridpasset, rid då hästen i en låg form, själv släpper jag helt på tyglarna när jag travar av. Det gör att hästen slappnar av i och sträcker ut ryggmusklerna och travar på med ett avslappnat steg.

När du kommit in i stallet och tagit av utrustningen kan du stretcha din häst ytterligare genom att ställa den mot en vägg så att den inte kan vända sig om, ta en godsak och håll den intill hästens sida så att hästen sträcker dig efter den. Dra sedan bak handen mera så att hästens nos hamnar vid bakbenet, då stretchar man hästens sida. Gör sedan samma sak fast på andra sidan:)

Du kan också stretcha hästens sidor (och ben) genom att göra som på bilderna nedan:

Till sist kan du också göra "buga" den är enkel och stretchar hästens rygg bra, håll en godsak mellan hästens framben så att hästens böjer sig efter den.

Av Vigdis Nygaard - 22 februari 2015 19:12

Ja idag var Miranda en riktig sjärnponny!
Red ett riktigt dressyrpass i ridhuset idag och gjorde mycket lösgörande övningar såsom öppnor, slutor och skänkelviknigar!
Och usch ad Miranda var duktig! Lyssnade på min MINSTA hjälp och svarade på minsta halvhalt. Och fint gick hon! Avslappnad och i låg form. Fyfan vad bra hon kändes! Hur hon bar upp sig själv och arbetade med ryggen.
Riktigt lösgjord och mjuk blev hon också men lite het i galoppen. Gjorde ett par galoppombyten och red mycket på volten, ställa ordentligt, rama in, öka och minska volten. Jätteduktig var hon och gjorde nästan piruetter!
Så nöjd över både henne och mig, hon belönades med massor av morötter och kramar från mig!<3

Förstår inte varför vissa hästmänninskor säger att dressyr är tråkigt och dressyr är bara för töntar!
Det stämmer inte! Dressyren är en grundläggande kunskap för både häst och ryttare och är en krävande och VÄLDIGT kontrollerad gren där häst och ryttare måste vara ett!

Av Vigdis Nygaard - 22 februari 2015 19:02

Idag fick jag rida Emil.. Vilken känsla, vad jag har saknat honom!
Hans fluffiga öron och yviga guppiga man!
Eftersom han hade varit lite seg och stannat var och varannan varv när de andra red honom tänkte jag att det jobbar vi på!
Men Emil var jättepigg och jättemycket på alerten! Lyssnade på mina hjälper och gick till och med ner i form ibland när jag bad om det!
Flera varv i galopp klarade han också!
Usch vad jag saknat hans små steg den där busiga ponnyn! Och jag är så nöjd över passet och HONOM!

Presentation


Hej! Jag heter Vigdis och är 13 år! Jag har ridit sedan jg var 3 och brinner för hästarna!
Här på min blogg kan ni läsa om mitt liv med mina medryttarponnyer Maja, en maxad Shettis och Miranda, en maxad B-ponny!
Men också några inlägg om annat jag gör!:

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards