horselifeofnr

Alla inlägg den 14 augusti 2014

Av Vigdis Nygaard - 14 augusti 2014 10:27

Förlåt för att jag alltid är så sen på att blogga!!:( men i tisdags red jag Maja iaf! (Nemo också) Vi "hårdtränade" först klättrade vi i backar på kullen, för det stärker hästens rygg och ben muskler, Maja tyckte nog det var kul men blev lite trött. sedan red vi tillbaka till banan där vi travade massor! Få upp flåset! Eftersom det inte skulle bli tråkigt så gjorde jag volter vid varannan bokstav och halter på varannan bokstav! Maja var pigg och lyssnade fint på mig! Sedan gjorde jag serpentiner och ökade och minskade traven på långsidorna;) Maja är en sånn hjälte! För när hon blir trött så blir hon inte seg och slutar lyssna utan hon fortsätter! Snarare piggare! Min lilla hjälte! Mellan galoppen och traven fick hon skritta på långa tyglar dels för att vila lite och dels för att tänka på vad hon lärt sig! Vi fattade galopp i hörnorna för då går Maja automatiskt ställd, då ger jag galoppskänkeln och petade till med spöt på yttre bakbenet, då fattar Maja rätt galopp! Det gick jättebra Maja bjöd och fattade oftast rätt galopp! Jag provade fatta galopp utan spöt och då blev det ändå rätt galopp, duktiga Maja!

Av Vigdis Nygaard - 14 augusti 2014 10:24

I måndags red jag Maja! Vi skrittade upp till kullen för att klättra i backarna! Det gick jättebra! Maja var pigg och glad! När vi gick tillbaka ville inte Maja gå i en vattenpöl, men det ville jag att hon skulle göra! och när man väl har börjat så måste man lyckas innan man går vidare, annars "vinner" hästen... Det var väldigt dumt av mig, Maja gjorde något konstigt ryck och försökte ställa sig på bakbenen, då åkte svanskappan av, den sitter fäst under bommarna under sadeln (den åker av ibland när det blir något för hastigt ryck och så, men är väldigt lätt att sätta tillbaka;)) så jag red tillbaka till banan och eftersom sadeln rör sig så mycket utan svanskappan, så skrittade vi bara;) det var också jobbigt för Maja och hon blev trött eftersom det var i en rask takt;) vi gjorde halter, volter, serpentiner, öka/minska och ställde på långsidorna. Det gick bra och Maja var pigg! Det var lite svårt att ställa för Maja ville bara svänga men när jag höll emot med yttertygeln och innerskänkeln gick det super!! Hon var jätte duktig!

Presentation


Hej! Jag heter Vigdis och är 13 år! Jag har ridit sedan jg var 3 och brinner för hästarna!
Här på min blogg kan ni läsa om mitt liv med mina medryttarponnyer Maja, en maxad Shettis och Miranda, en maxad B-ponny!
Men också några inlägg om annat jag gör!:

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards