horselifeofnr

Alla inlägg den 28 juni 2014

Av Vigdis Nygaard - 28 juni 2014 12:19

Så! Nu kommer ett till inlägg, denna gång om Felix! Felix är en liten häst ca 1.50 i mankhöjd tror jag! Han är underbar! Lyssnar på minsta hjälp och är sjukt snäll! I måndags red jag honom för Sanna (hans ägare) som visade mig nåra övningar jag kunde göra under veckan, Sanna är i kroatsien nu och kommer hem torsdag nästa vecka! Så jag ska rida och ta hand om Felix under den tiden! Så övningarna var slutor, öppnor, tempoväxlingar och galoppfattningar! Slutor och öppnor kan jag använda i volten ifallatt han svänger ut baken elr så. Felix var jättesnäll och lyssnade på mig, i galoppen blev han lite het och ville fatta galopp själv och blev heltenkelt lite bångstyrig! Så då gick vi över och jobbade i trav. Lite bilder från i måndags!

I tisdags red jag oxå! Såklart!;P Det var jättefint väder och tillräckligt varmt! När jag kom dit tog jag in hästarna, det är bara Felix och en inackorderingshäst där som heter Bella! Bella fick gå in i boxen så hon inte blev ensam i hagen. Jag red i paddocken och övade på det Sanna visat dagen innan. Felix lyssnade på mig och var pigg och framåt! Lite svårt var det när vi gjorde öppnor, jag gav för stora hjälper så Felix gick innåt istället för att bara flytta bogen. Men till sist funkade det bra! När vi gick på volten var han väldigt fin i form och böjd,som en banan!;P. I galoppen lyssnade han på mig och förstod att när jag gav galopphjälperna så skulle vi galoppera och inte annars! Så det var jättekul!! När jag skrittade av längs vägen så träffade vi Sanna som visade mig hur hagkvällsfodrade, för det ska jag oxå göra! Så gav Bella mat i boxen och Felix i hagen! Sen slängde jag ut lite hö för magens skull!:D så åkte vi hem! Lite bilder oxå!

I onsdags när jag, mamma, wynja och lova (mina småsyskon) åkte till stallet så SPÖREGNADE det!! Verkligen! Det lixom slog mot bildrutan så man såg inget! Det var nästan läskigt! Men precis när vi kom in i stallet så slutade det och solen kom fram! Så vi släppte in de dyblöta hästarna och fick använda en svettskrapa för att dra bort allt vatten! Lova fick rida först (vi gick i storleksordning:D) och medan wynja ledde henne stalde jag fram koner för att rida slalom mellan! Vi gjorde halter och volter, och både lova och Felix var duktiga! Sen fick hon trava lite också! Felix har en jätteskön lunkande trav som är jättebra för de små! Den är väldigt mjuk och långsam! Sen kan han ju trava vanligt oxå! Sen fick wynja rida och hon red utan ledare, Felix ville följa efter mig men sen lyssnade han på wynja, det gick jättebra! Sen fick jag också rida lite! Vi övade på volten och galoppfattningar, Felix var duktig och lyssnade på mig! Jag red inte så länge och efter så stretchade jag och släppte ut! Detta börjar bli jobbigt att skriva! Tog inga bilder!

I torsdags red jag ut! Jag trodde Felix skulle vara jättepigg men han gick på i sitt vanliga tempo! Det var superhärligt! Vi galopperade massor och Felix var underbar!<3

I går red jag inte för det var släktträff! Idag ska jag rida och min kompis kommer hit till finntorpet!! SÅÅ kul!!:D

Presentation


Hej! Jag heter Vigdis och är 13 år! Jag har ridit sedan jg var 3 och brinner för hästarna!
Här på min blogg kan ni läsa om mitt liv med mina medryttarponnyer Maja, en maxad Shettis och Miranda, en maxad B-ponny!
Men också några inlägg om annat jag gör!:

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards