horselifeofnr

Alla inlägg den 18 mars 2015

Av Vigdis Nygaard - 18 mars 2015 07:06

Igårkväll (tunt kl 9) såg jag någonting jag aldrig trodde att jag skulle få se! NORRSKEN! Norrsken här, i närheten av Stockholm!! Det är helt otroligt, norrskenet brukar hålla sig uppe vid polcirklarna.

Och det var ju så vackert! Så fantastiskt! Jag har alltid drömt om att se norrsken men trodde att jag skulle behöva åka upp till typ Lappland!

Det var liksom ett band av grönt ljus som sakta rörde sig över himlen och skiftade i färg och form. Det såg ut som när solen lyser igenom moln, som om allt kom från en viss punkt på himlen och sedan strålade ut. Det rörde sig inte snabbt och dansade över himlen som de starkaste norrsken gör men det var ändå underbart vackert och jag stod ute och tittade på det jättelänge (utan skor hehe) !!

*GOOGLAR*
Norrsken är ett himlafenomen som uppstår när elektroner accelereras (görs om typ) till höga energier som krockar i jordens atmosfär. Men detta brukar alltid hända runt de magnetiska områderna syd och norrpolen.

Men just det här norrskenet uppstod tydligen av en solstorm som hotar att slå ner på jorden och kan slå ut massor med elektricitet.
Tydligen har dethär norrskenet visats i nästan hela Sverige!!
Källa: Aftonbladet

Såg ni också norrskenet igårkväll? Kommentera då!

Presentation


Hej! Jag heter Vigdis och är 13 år! Jag har ridit sedan jg var 3 och brinner för hästarna!
Här på min blogg kan ni läsa om mitt liv med mina medryttarponnyer Maja, en maxad Shettis och Miranda, en maxad B-ponny!
Men också några inlägg om annat jag gör!:

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards