horselifeofnr

Alla inlägg den 2 juli 2015

Av Vigdis Nygaard - 2 juli 2015 10:15

Jag fick förslag på att skriva min åsikt om spö och sporrar. 

Jag blir arg om jag ser någon som använder sporrar såhär:
 
 
Men jag blir irriterad på folk som säger att sporrar bör förbjudas för att de är elaka mot hästen och alla använder dem fel. 
Asså nej. Sporrar är inte elaka, de HJÄLPER hästen. Tro det eller ej men så är det. 
Har man en skänkeldöv eller seg häst kan man använda sporrar som en förstärkt skänkel, så att man inte sitter och bankar på hästens mage tills dem går framåt. Är inte det värre än att använda sporrar på rätt sätt?
Jag brukar inte använda sporrar för att jag har såpass lyhörda hästar att de lyssnar på skänkeln. Men om jag får en häst som är seg eller skänkeldöv är det ju självklart att jag kommer använda sporrar ibland för att inte behöva sparka på hästen. 
Man ska inte rida med sporrar hela tiden utan vara medveten om vad sporrar är och kan göra för skada. 
 
Använder man dem på fel sätt är det ju en självklarhet att man inte bör ha dem. Om man skadar hästen genom att skänkla för hårt elr sparka på hästen så SKA MAN INTE använda sporrar. Så är det bara. 
Det finns ju olika sorters sporrar, tex korta och rundade som är väldigt vänliga mot hästen, Sedan finns det skarpare och ännu skarpare. 
 
Men men, det som var meningen med hela dethär inlägget var att jag är okej med sporrar om det används på rätt sätt!
 
Spön då? Jag rider nästan alltid med ett spö, men jag använder det som ett hjälpmedel. Inte för att få hästen att öka tempot men som en hjälp där skänklarna inte når. Tex när jag ska fatta galopp eller måste förtydliga en sluta. 
Samma sak här som med sporrar, används det fel ska man inte använda det alls. 
 
HÖRS!

Presentation


Hej! Jag heter Vigdis och är 13 år! Jag har ridit sedan jg var 3 och brinner för hästarna!
Här på min blogg kan ni läsa om mitt liv med mina medryttarponnyer Maja, en maxad Shettis och Miranda, en maxad B-ponny!
Men också några inlägg om annat jag gör!:

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards