horselifeofnr

Alla inlägg den 17 juli 2015

Av Vigdis Nygaard - 17 juli 2015 18:45

VARNING! KÄNSLIGA PERSONER BÖR INTE LÄSA!

 

Nu ska jag skriva om en otroligt känslig och läskig sak, som gör mig rasande, ledsen och VÄTTSKRÄMD..


Tennessee walking horse är en hästras känd för sina tre extra gångarter, flat walk, running walk (båda beskrivs som en sorts trav elr blandning av tölt och passgång) och en till som beskrivs som en mer gungande galopp.

Alla gångarter är väldigt bekväma för ryttaren och hästen nickar med huvudet i takt och går det fort kan man höra hästens tänder klappra i takt med stegen.

 

dessa gångarter är helt unika och det är bara Tennessee walking horse som kan göra dem. De är medfödda och ingen annan ras kan lära in dem. De tävlas i dessa gångarter och visas upp.

rasen kommer från USA och det är där de används mest i dessa endamål.

 

Nu vill jag att ni tittar på den här videon om vad människor gör mot dessa hästar för att träna dem inför tävlingar eller uppvisningar..

jag varnar er för otroligt känslig video!


Detta är HEMSKT. Misshandel av hästar i denhär graden gör mig spyfärdig.. Vad händer med oss människor?

När jag ser det här vill jag knappt leva vidare i den här otroligt dumma och hemska världen..

 

Alltså titta! jag menar, ser hästen ens ut som en häst? vill du ha en sån här misshandlad förstörd häst (om man ens kan kalla det en häst)?

Att de visas upp i det där skicket och får höga poäng i uppvisningar, det är inte rätt! 

De människor som tror att hästen är en sak, de tror att de kan gå hur långt som helst..

 

De smörjer in hästens hovar och ben med oljor och kemikalier och binder fast dem med kedjor för att få hästen att lyfta hovarna högre! De virar in benen och hovarna i  plast och tvingar hästarna uthärda detta.

De slår hästen för att få den att höja huvudet och sänka bakdelen. 

 

smärtan och rädslan man ser i hästens ögon och kroppspråk är så fruktansvärt. 

De kan inte ens resa sig upp när de legat ner, de förlorar känseln och smärtan gör de så fruktansvärt rädda. Det enda de får är slag från otroligt dumma människor.

Den smärtan hästarna tvingas uthärda varje dag, bara av att resa sig upp när de legat är hemskt..

 

Personligen tycket jag detta är så mycket värre än all annan misshandel av hästar, rollkur t.ex, de hästarna kan man ju rädda med för dessa Tennessee walkers är det enda barmhärtiga att avliva dem..

 

Förlåt för väldigt dåligt formulerat inlägg men jag är så arg och ledsen att jag knappt kan tänka klart...

 

Denna sorts hästmisshandel kallas BIG LICK och bör förbjudas, så alla mina underbara läsare här på min blogg, ta detta med er och sprid det vidare så att det kan bli ett slut på detta hemska träningssätt!!

 

Skulle du verkligen vilja säga ''jag älskar hästar'' när du ser dethär?

       

kommentera gärna vad du tycker om detta.


Av Vigdis Nygaard - 17 juli 2015 18:32

Gjorde en hoppövning med Maja idag, där fokus är på att hon ska arbeta själv och ryttaren bara följa med.
Riktigt bra övning säger jag bara!
Maja klarade det bra, det är bara jag som alltid tror att jag måste stötta Maja genom att driva så att hon hoppar av rätt etc.
Men asså hon kan ju! Jag behövde hjälpa till lite för att hon skulle fatta galopp efter första hindret i serien men resten klarade hon själv!
Hon är så underbar, min Maja!
Man vet aldrig vad man kan vänta sig av henne, idag var hon jättefin och jag höjde till 60/65 cm och det hoppade hon som ingenting!
Fastän jag är lång så kan hon hoppa iallafall!
Min lilla finfina ponny!

Av Vigdis Nygaard - 17 juli 2015 08:13

Förlåt för att inlägget inte kom upp i går, jag ville inte blogga av olika orsaker;)

Men var på Börjes igår skulle köpa ridhandskar och ridstövlar.
Det var väldigt dåligt utbud på ridstövlar för det fanns bara tre sorter, en var vinter andra var dam och tredje var obekväma och hade för korta skaft.
Och så kom vi fram till att jag har för långa fötter haha.
Så nu vill jag beställa ett par tretorn Advence, så får se hur det går.
Men ridhandskar hittade jag, provade några som jag tyckte var obekväma men när jag testade dom jag ville ha så passade de som handen i handsken! Bokstavligen haha!
De var från K.E.L och kostade 155kr

Presentation


Hej! Jag heter Vigdis och är 13 år! Jag har ridit sedan jg var 3 och brinner för hästarna!
Här på min blogg kan ni läsa om mitt liv med mina medryttarponnyer Maja, en maxad Shettis och Miranda, en maxad B-ponny!
Men också några inlägg om annat jag gör!:

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards