horselifeofnr

Direktlänk till inlägg 17 juli 2015

BIG LICK, hästmisshandel

Av Vigdis Nygaard - 17 juli 2015 18:45

VARNING! KÄNSLIGA PERSONER BÖR INTE LÄSA!

 

Nu ska jag skriva om en otroligt känslig och läskig sak, som gör mig rasande, ledsen och VÄTTSKRÄMD..


Tennessee walking horse är en hästras känd för sina tre extra gångarter, flat walk, running walk (båda beskrivs som en sorts trav elr blandning av tölt och passgång) och en till som beskrivs som en mer gungande galopp.

Alla gångarter är väldigt bekväma för ryttaren och hästen nickar med huvudet i takt och går det fort kan man höra hästens tänder klappra i takt med stegen.

 

dessa gångarter är helt unika och det är bara Tennessee walking horse som kan göra dem. De är medfödda och ingen annan ras kan lära in dem. De tävlas i dessa gångarter och visas upp.

rasen kommer från USA och det är där de används mest i dessa endamål.

 

Nu vill jag att ni tittar på den här videon om vad människor gör mot dessa hästar för att träna dem inför tävlingar eller uppvisningar..

jag varnar er för otroligt känslig video!


Detta är HEMSKT. Misshandel av hästar i denhär graden gör mig spyfärdig.. Vad händer med oss människor?

När jag ser det här vill jag knappt leva vidare i den här otroligt dumma och hemska världen..

 

Alltså titta! jag menar, ser hästen ens ut som en häst? vill du ha en sån här misshandlad förstörd häst (om man ens kan kalla det en häst)?

Att de visas upp i det där skicket och får höga poäng i uppvisningar, det är inte rätt! 

De människor som tror att hästen är en sak, de tror att de kan gå hur långt som helst..

 

De smörjer in hästens hovar och ben med oljor och kemikalier och binder fast dem med kedjor för att få hästen att lyfta hovarna högre! De virar in benen och hovarna i  plast och tvingar hästarna uthärda detta.

De slår hästen för att få den att höja huvudet och sänka bakdelen. 

 

smärtan och rädslan man ser i hästens ögon och kroppspråk är så fruktansvärt. 

De kan inte ens resa sig upp när de legat ner, de förlorar känseln och smärtan gör de så fruktansvärt rädda. Det enda de får är slag från otroligt dumma människor.

Den smärtan hästarna tvingas uthärda varje dag, bara av att resa sig upp när de legat är hemskt..

 

Personligen tycket jag detta är så mycket värre än all annan misshandel av hästar, rollkur t.ex, de hästarna kan man ju rädda med för dessa Tennessee walkers är det enda barmhärtiga att avliva dem..

 

Förlåt för väldigt dåligt formulerat inlägg men jag är så arg och ledsen att jag knappt kan tänka klart...

 

Denna sorts hästmisshandel kallas BIG LICK och bör förbjudas, så alla mina underbara läsare här på min blogg, ta detta med er och sprid det vidare så att det kan bli ett slut på detta hemska träningssätt!!

 

Skulle du verkligen vilja säga ''jag älskar hästar'' när du ser dethär?

       

kommentera gärna vad du tycker om detta.


 
 
sophie

sophie

17 juli 2015 21:11

Att människan ens har kapacitet,hjärta och samvete att göra detta mot en fullt medvetande varelse är ju ofattbart. Det värsta är ju att det inte uppmärksammas. Det gör nästan ingen slags djurmisshandel. Alla ser det, ve det, men nästan ingen gör ju vad det kan för att påverka. Men särskilt de sm faktikst har makten att påverka, de prioterar mycket annat före djurmisshandel. Saker som är mycket mindre viktiga när man tänker efter. De är levande varelser, precis som oss. Skillnaden är att de har ett rent samvete, ändå straffas dem.

http://sophiececilia.webblogg.se

Vigdis Nygaard

18 juli 2015 13:56

Så sant det du skriver!
Det är så svårt att faktiskt stoppa det här (det tror man inte) så man orkar inte ens försöka för att man tror att det inte ger något resultat..
Men vi måste försöka!

 
Lisa

Lisa

17 juli 2015 21:41

Så jävla läskigt! Pulsen går i 280...

http://Nouw.com/lisorna

Vigdis Nygaard

18 juli 2015 13:55

Ja... Jag kunde inte tänka på annat på hela dagen, jag var helt borta..

 
Ingen bild

Mammarazzi

17 juli 2015 23:26

Vigdis, det här är fruktansvärt! Tack för att du delar med dig, så jag vet vad det handlar om. Tack för att du finns här i världen och för att du hjälper till med att göra den så mycket bättre. Du kan se saker för vad de är, lära dig genom dem och agera. Precis så här. Och när vi är fler som ser, är vi fler som kan lära oss och agera. Tack!

 
Ingen bild

Mammarazzi

17 juli 2015 23:34

Här kan man se skillnaden mellan det naturliga rörelsemönstret och big lick. https://m.youtube.com/watch?v=UObsbjyHxt8

 
Ingen bild

Mammarazzi

18 juli 2015 15:35

Vad jag förstår så har det gjorts lagändringar i USA för att skydda hästarna mot detta. Det har i det här läget inte varit tillräckligt för att stoppa hanteringen, men det är en bit på vägen mot förändringen. Bland de som sysslar med Tenneessee walking horses finns det också en splittring, där många uppfödare tar helt avstånd. Så visst kan vi ändra! Kom också ihåg att i Sverige t.ex så är detta helt obefintligt. Den största anledningen till det är att människor som du, och ansvarsfulla uppfödare världen över, säger NEJ!

Från wikipedia: The Tennessee Walking Horse is the breed most affected by the Horse Protection Act of 1970, which prohibits the practice of soring, abusive practices used to enhance the Big Lick movement prized in the show ring, which still occur today despite the law. The controversy over continuing soring practices has led to a split within the breed community, criminal charges against a number of individuals, and the creation of several separate breed organizations

 
Ingen bild

Emelia

18 juli 2015 17:51

Detta är ju helt sjukt😨 att människor kan göra såhär😣 jag skulle vilja slå dem exakt som de slår hästarna så får de se hur det känns👊

Vigdis Nygaard

18 juli 2015 20:03

Precis! De människor är inte värda ett liv?

 
Ingen bild

Almis🙊💗

20 juli 2015 21:30

Visa min mamma hon kolla i 5 sekunder sen klara hon inte mer klarade igentligen inte men ville se vad som hände om de arresterade honom eller något😈

Vigdis Nygaard

21 juli 2015 09:23

Usch det är hemskt! Men det är bra att vi ser, bara vi vet om vad som händer hjälper vi

 
Mig

Mig

8 april 2016 15:59

Det e ju hemskt!! Ja ville dra av människorna från hästen och hoppa på dom slå dom så dom får känna hur det känns! Asså ja gråter just nu

http://Zadig gnägga

 
Ingen bild

Julia Boqvist

30 april 2016 11:53

Mår riktigt jävla dåligt när jag läser detta!! Hur kan man? Sitter ärligt talat och typ gråter när jag ser det här... :(( Stackars hästar.. VILL STOPPA BIGLICK NUU :((

 
🌟

🌟

30 maj 2016 16:08

Hemskt😭 Vilka idioter gör detta😭😭😭, fruktansvärt

http://💦

 
Ingen bild

Tuva

19 augusti 2016 10:28

idioter säger jag bara.

 
Ingen bild

Miniponnyn

27 augusti 2016 23:14

Detta är ju hemskt! Att vi människor är så jävla elaka mot djur D; Varför tilllåter man ens detta!?!? Att spruta in kemikalier i hästens hovar för att dom ska höja på hovarna.. det låter ju helt sjukt D; D; D;
Stackars hästar!

 
Ingen bild

Jossan

13 september 2016 13:04

Hej! Håller på att skriva en debattartikel om big lick i skolan. Jag använde lite information från denna sida men man fick inte ha bloggar som källa, så jag undrar var du fick all information från? Tacksam för svar :)

 
Emma Sundström

Emma Sundström

11 februari 2017 14:13

Skulle vilja misshandla dem som gör det här mot hästarna!! Asså fy!!!

http://Någon

 
togge

togge

31 mars 2017 14:06

det här är så jvl dumt så det fan inte är sant. Gråter typ

http://random

 
Ingen bild

Lilly

20 april 2017 17:42

Så hemskt sluta göra såhär 😡😡☹️☹️👿👿😾😾👎

 
Ingen bild

Katja

2 januari 2018 23:06

Hur kan de göra så ans?! En häst är ingen robot, vart har de fått iden ens?! Man blir ju bara ledsen av att titta på det och kan de inte bara förbjuda det och sen rädda de stackars djuren? F**k alla som gillar big lick och plågar djuren med gift! (Sorry för svordom)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vigdis Nygaard - 6 oktober 2015 20:41


 

Av Vigdis Nygaard - 21 augusti 2015 19:36

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 8176990960"

Av Vigdis Nygaard - 21 augusti 2015 18:11


Ja det här blir väl sista inlägget här på bloggplatsen. Snart byter jag bloggportal till Nouw.com och jag kommer då heta Nouw.com/horselifeofnr så gå in på den länken för att komma till nya bloggen. Spännande dethära, tycker ni inte?:D Vad mer s...

Av Vigdis Nygaard - 21 augusti 2015 07:00


Idag är det äntligen fredag och min underbara (inbland sjukt jobbiga) lillasyster Lova fyller 7 år! Hon ska få hoppa med Maja på söndag hade jag tänkt:) Iallafall tänkte jag rida direkt efter skolan idag. Bill ska longeras med gummisnodd hade jag...

Av Vigdis Nygaard - 20 augusti 2015 20:49


Red Bill med gummisnodd idag och det gav verkligen resultat. Skönt, igår var han ju bara hemsk, speciellt i galoppen. Men idag skötte han sig bra, var mjuk och följsam. Lite seg bara och jag gjorde ju misstaget att glömma spöt först haha! Tänker ...

Presentation


Hej! Jag heter Vigdis och är 13 år! Jag har ridit sedan jg var 3 och brinner för hästarna!
Här på min blogg kan ni läsa om mitt liv med mina medryttarponnyer Maja, en maxad Shettis och Miranda, en maxad B-ponny!
Men också några inlägg om annat jag gör!:

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards